zondag 13 september 2015

Comment ça va?

2015-2016. Een nieuw schooljaar. Ik weet het, ik hol een beetje (veel) achter de feiten aan, want we zijn al twee weken ver in dat nieuwe schooljaar. Maar goed, we zijn dus weer uit de startblokken geschoten. En neem dat gerust letterlijk.
Het is weer van kaften (dank u, Youtube-vriend om het nog maar eens voor te doen) en agenda's en ouderbriefjes en huiswerkavonden en ... Frans. Want ik heb er eentje in het vijfde. Dat gevreesde vijfde... want dat Frans komt er ook nog eens bij...

Maar mama vreest Frans alvast niet. Want Frans was, in tegenstelling tot wiskunde, altijd al mama's beste vriend op school. Ik deed dat oprecht graag. Het was even letterlijk in een andere wereld vertoeven, want die van de cijfertjes en zo, dat was de mijne niet. Maar die van de mooiste taal ter wereld, ja hoor, die wel!

Dus nu zet ik me met veel enthousiasme aan de huiswerktafel met mijn oudste. En de eerste Franse klanken lukken wonderwel goed. Ik weet het, het vijfde is nog pril, maar iets zegt me dat dit hem wel ligt. En ik heb de stille hoop dat het hem wat energie zal geven, tussen de andere schoolse leerstof die hem tot nog toe behoorlijk zwaar viel.

Dus nu oefenen we af en toe kleine conversaties, in de auto, aan tafel, in de badkamer: 
Comment ça va? Très bien! 
Tu vas où? Je vais à l'école.
Je m'appelle Mathias. Et toi?

Klinkt best wel schattig wanneer hij zijn Franse tongval inoefent. :)
En ik denk dat hij het ook leuk vindt. Een beetje toch. Misschien worden hij en Frans ooit ook wel beste vriendjes... ;)

Ondertussen oefenen we lustig verder. Dat mama tegenwoordig weer met dit liedje in haar hoofd zit, nemen we er maar bij... ;)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten