donderdag 18 oktober 2012

De 10 geboden voor een goede vrouw

Religie, het woord heeft doorheen de jaren toch wel een beetje een 'vieze' connotatie gekregen.  Ikzelf heb er ook heel weinig mee...tot niets, in feite.
En met alle respect, maar het is ook helemaal niet zo hip, hé.  (mijn excuses voor de diepgelovigen onder ons)
Wel heb ik het altijd fascinerend gevonden dat de Bijbel dé bestseller aller tijden is. Logisch natuurlijk, aangezien het werk al sinds mensenheugenis bestaat. 
Daar kan geen Vijftig Tinten tegenop. 
Maar de inhoud hult zich voor mij nog in een waas van mysterie.  En bijgevolg kan ik er nauwelijks iets zinnigs over zeggen.
Verder dan de verplichte nummertjes in de godsdienstles (ja, wél op een ultra-katholieke school mijn broek mogen slijten) ben ik immers nooit gekomen.  En maar goed ook. Want wat ik vandaag in de krant las, tart elke verbeelding.  De donkere Middeleeuwen, maar dan in het kwadraat.

De titel De 10 geboden voor een goede vrouw klonk nochtans veelbelovend.  Een mens (ja, zelfs een vrouw) kan altijd bijleren, niet waar?  De foto erbij illustreerde een vrouw, zittend op het dak van een huis.  Vreemd.  Misschien de 10 geboden van hoe het net niét moet.  Om je zin te krijgen thuis, kruip je het dak op, of iets in die aard...? ;)
Het artikel ging over Rachel Evans, een 31-jarige Amerikaanse.  Ze leefde een jaar lang volgens de Bijbel, en schreef er uiteindelijk een boek over. 

Ze hield zich onder andere aan deze tien geboden:
  • Maak zelf al je kleren.    no way
  • Ga tijdens je menstruatie apart leven van je man.    can live with that
  • Sta voor zonsopgang op om ontbijt te maken.    mmmm, nee...nog meer ochtendhumeur
  • Volledige onderwerping aan de man.   in geen 100 jaar
  • Noem je echtgenoot ‘meester’.   in geen 1000 jaar
  • Roddel nooit.    is ook nie schoon, nee. foei
  • Ga op het dak van je huis zitten wanneer je wel roddelt.    hoogtevrees!
  • Beoefen elke maand een nieuwe deugd (nederigheid, netheid... )   wil het wel eens 1 maand proberen met netheid
  • Zwijg in de kerk.   horen ze tenminste niet dat ik geen enkel gebed ken, zelfs geen simpel wees-gegroetje
  • Bedek je hoofd tijdens het gebed.  OK, ingeval van een bad hair day
Nu weet ik weer waarom die bestseller me nooit heeft kunnen boeien...
En dames, moraal van het verhaal:
Haal hem nooit in huis!




ps: al een geluk dat we niet meer in die Middeleeuwen leven...na dit hadden ze me waarschijnlijk, Jeanne d'Arc-gewijs, op de brandstapel gesmeten.  ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten