zondag 23 september 2012

Mompreneur

Een schitterend woord, vind ik het.  Mompreneur.  Het is de samentrekking van mama en entrepreneur. Mama's die zelfstandig ondernemer geworden zijn om hun carrière beter te kunnen aanpassen aan hun gezinsleven. Mooi in theorie alvast...of de praktijk dat ook is, laat ik in het midden.  Ik ga er van uit dat alles zo zijn voor en na heeft.

Vorige week werd het in een bekend vrouwenblad uitgeroepen tot woord van de week.  Maar wat mij betreft, mag het ook het woord van het jaar worden.  Want zijn we niet allemààl mompreneurs?  Of je nu zelfstandige bent of niet...
Voor àlle werkende mama's is het een dagdagelijkse evenwichtsoefening.  En soms kan je je evenwicht bewaren, en soms niet.

Want - en elke mama zal het beamen - een huishouden runnen (en alles daarrond) alleen al is ondernemerschap van de bovenste plank. 
Multi-tasking is te eufemistisch, bedenk ik steeds als ik - op een half uur tijd - het avondeten klaarmaak, nog wat was insteek, de strijkmand halveer, tussendoor ook nog een oog werp op het huiswerk van de oudste en de nieuwste tekening van de jongste...  Dan nog even 2 kibbelende en hongerige boys onder controle houden, terwijl je de tafel dekt...
Het is gewoon multi-tasking from HELL, waarbij vaak de stoom uit je oren komt (ipv uit je strijkijzer).

Zo gaat dat dus in de dagelijkse avond-rush...om dan de avond nadien weer van voor af aan te beginnen. 
Maar gelukkig bestaat er zoiets als het na 20u-moment... Kids in bed en dus rust, of net niet?
Als een vriendin vraagt wanneer ze me het best even kan bellen, dan antwoord ik steevast na 20u! Sporten? Na 20u. Lezen? Na 20u.  Nog wat mails checken? Na 20u. Administratie bijwerken?  Na 20u... 

O ja, en dan nog even de agenda voor komende week aanvullen en inplannen...wie wanneer met welke kapoen naar welke hobby moet... (opgelet voor dubbele boekingen!)
En hop...een nieuwe werkweek breekt weer aan!

Mompreneur?  Check!


http://www.mompreneurs-nl.be/


2 opmerkingen:

  1. Mompreneur...Klinkt hip! Jeej! Leuk om te horen dat daar een term voor bestaat, wist ik zelfs niet! Ik ben er namelijk zo eentje;-) Super, absolute aanrader, alleen wou ik soms, héél soms dat ik ook eens een deur achter me dicht kon trekken...Maar wat zit ik dan ook weer te zeuren, ik zou het onmiddellijk opnieuw doen...En opnieuw...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uiteraard! Good for you! :) en weet je, àlles heeft zo zijn voor en na, hé ;) succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen